Är det dags att byta från sommardäck till vinterdäck, eller tvärtom? Har du fått punktering? Med vår steg för steg guide lär du dig enkelt hur du byter däck. Ta gärna också hjälp av vår checklista inför däckbytet.

 
Innan däckbytet ser du till att ha alla nödvändiga verktyg och övrig utrustning framme, det underlättar sedan när du väl sätter igång. Parkera bilen på en jämn och bra plats där du enkelt kommer åt samtliga fyra hjul. Börja sedan däckbytet med att ta bort navkapslarna på alla hjul genom att använda en bred skruvmejsel. Därefter lossar du alla muttrar på samtliga hjul, det är både enklare och säkrare att göra detta innan du hissar upp bilen.
 
Nu är det dags att hissa upp bilen. De flesta bilar har ett domkraftsfäste att sätta domkraften i. Om du har en så kallad garagedomkraft så sätter du den på bilens ram. Kolla i instruktionsboken om du är osäker på vart du ska sätta domkraften. Hissa upp bilen så att däcket är fritt, mer behövs inte. Skruva loss däcket och lyft dit det nya däcket.
 
Innan du skruvar dit muttrarna igen kan det vara läge med ett par droppar olja på muttern så det blir lättare nästa gång du ska av med däcken. Skruva på muttrarna ordentligt och sänk ner bilen långsamt.
 
Upprepa sedan proceduren tills alla däck är bytta. När bilen är nedsänkt sista gången så efterdrar du samtliga muttrar en sista vända. Sätt också på navkapslarna. Märk de gamla däcken med HF, VF, HB och VB (höger fram, vänster fram, höger bak och vänster bak) så vet du vart däcken ska nästa gång du byter. Det kan också vara läge att spola av de gamla däcken så de är rena och fräscha nästa gång de ska på bilen.
 
Det sista du gör är att åka och kolla lufttrycket på bilen. Vad som är rätt lufttryck för just din bil kan du läsa i bilens instruktionsmanual.