Hur kollar man däcken vid uppkörning?

Hur kollar man däcken vid uppkörning?

Letar du efter en trygg, erfaren och flexibel trafikskola i Varberg? Trafikcenter Varberg har hjälpt tusentals elever ta körkort sedan 1999 – alltid med fokus på personlig service, anpassade körlektioner och effektiva intensivkurser. Som lokal och familjeägd trafikskola känner de till Varbergs trafikmiljö i detalj, vilket ger dig stora fördelar inför uppkörningen.

Hur kollar man däcken vid uppkörning?

Däckkontrollen är en viktig del av den utvändiga säkerhetskontrollen innan uppkörning. Du behöver kunna kontrollera mönsterdjup, lufttryck och visa att du kan upptäcka vanliga skador på däcken.

Vad förväntas du kunna om däck vid säkerhetskontrollen?

Du ska visa att du förstår hur man kontrollerar däckens säkerhet. Detta betyder att du kan bedöma om däcken är säkra att köra med.

Inspektören förväntar sig att du kontrollerar mönsterdjupet på däcken. Du ska också kunna bedöma om lufttrycket verkar rimligt.

Du behöver visa att du kan upptäcka skador som sprickor eller bulor. Dessa kan göra bilen farlig att köra.

Det är också bra om du nämner att däcken ska ha rätt typgodkännande. Detta visar att du förstår regelverket.

Steg-för-steg: Så kontrollerar du däcken

Börja med att gå runt bilen och titta på alla fyra däck. Kontrollera mönsterdjupet genom att använda en tvåkrona eller dina fingrar.

Känn på däcken för att kontrollera lufttrycket. Ett däck med för lågt tryck känns mjukt när du trycker på det.

Titta efter synliga skador som:

  • Sprickor i gummit
  • Bulor eller buckror
  • Stenar eller spik som fastnat
  • Ojämnt slitage

Kontrollera att däcken har rätt märkning och typgodkännande. Leta efter DOT-märkningen på däcksidan.

Mönsterdjup – vad är minsta tillåtna?

Det minsta tillåtna mönsterdjupet i Sverige är 1,6 mm för sommardäck. För vinterdäck är gränsen också 1,6 mm enligt lagen.

Du kan mäta mönsterdjupet med en tvåkrona. Sätt myntet i mönstret – om du ser hela texten ”SVERIGE” är mönstret för grunt.

Alternativt kan du använda fingret. Stick ner fingret i mönstret och känn hur djupt det är.

Kontrollera mönsterdjupet på flera ställen på däcket. Slitaget kan vara ojämnt mellan olika delar av däcket.

Lufttryck – behöver du kunna siffror?

Du behöver inte kunna exakta siffror för lufttrycket vid uppkörningen. Det viktigaste är att du kan bedöma om trycket verkar rimligt.

Känn på däcket genom att trycka på sidan med handen. Ett däck med rätt tryck känns fast och stumt.

Ett däck med för lågt tryck känns mjukt och ger efter lätt. Det kan också se platt ut nedtill.

Du kan nämna att rätt lufttryck brukar stå i instruktionsboken eller på en dekal inne i bilen. Detta visar att du vet var man hittar informationen.

Andra saker att nämna: skador, sprickor, typgodkännande

Titta noga efter sprickor i gummit, särskilt på sidorna av däcket. Djupa sprickor kan vara farliga och kräva byte av däck.

Kontrollera om det finns bulor eller konstiga buckror. Dessa kan betyda att däcket har inre skador.

Leta efter främmande föremål som spik eller stenar. Säg till inspektören om du hittar något som kan vara farligt.

Nämn att däcken ska ha rätt typgodkännande och DOT-märkning. Detta visar att däcken är godkända för trafik i Sverige.

Så svarar du på frågor från inspektören

Under däckkontrollen kan inspektören ställa följande frågor eller be dig förklara vad du kontrollerar. Svara kort och tydligt utan att bli nervös.

Vanliga misstag att undvika

Undvik att bara säga ”jag kollar däcket” utan att förklara vad du letar efter. Inspektören vill höra att du förstår vad du gör.

Säg inte ”däcket ser bra ut” utan att peka på specifika saker. Nämn alltid mönsterdjup, lufttryck och att du tittar efter skador.

Försök inte hitta på siffror om du inte kommer ihåg exakta värden. Det är bättre att säga ”minst 1,6 millimeter mönsterdjup” än att gissa fel siffra.

Prata inte för mycket eller förklara saker som inte hör till däckkontrollen. Håll dig till ämnet och var konkret i dina svar.

Du kan förbereda dig bättre inför körprovet genom att läsa användbara tips inför uppkörningen från Trafikcenter Varberg som hjälper dig förstå vad inspektören tittar på och hur du visar att du behärskar säkerhetskontrollen.

Vad händer om jag glömmer något?

Om du glömmer kontrollera lufttryck eller mönsterdjup kan inspektören påminna dig. De flesta inspektörer ger dig en andra chans att komplettera.

Säg ”förlåt, jag glömde kolla lufttrycket också” och visa sedan hur du skulle göra det. Det visar att du kan säkerhetskontrollen men bara blev nervös.

Om du inte kommer ihåg hur man kontrollerar något, fråga inspektören istället för att gissa. De uppskattar ärlighet mer än felaktiga svar.

Glömmer du bara en liten detalj som typgodkännande påverkar det sällan slutresultatet. De viktigaste delarna är mönsterdjup, lufttryck och skador.

Måste jag kontrollera alla fyra däck?

Du behöver vanligtvis bara kontrollera ett eller två däck under uppkörningen. Inspektören bestämmer vilka däck du ska titta på.

Vissa inspektörer ber dig kolla både ett framdäck och ett bakdäck för att se att du vet skillnaden. Andra nöjer sig med att du visar metoden på ett däck.

Förklara gärna att ”samma kontroll skulle jag göra på alla däck” när du är klar. Det visar att du förstår att alla däck behöver kontrolleras regelbundet.

På vissa bilmodeller kan inspektören be dig kolla reservdäcket också, särskilt om det är synligt under bilen.

Ska man nämna vinterdäck eller årstid?

Nämn årstid bara om det är relevant för säkerhetskontrollen. I november kan du säga att vinterdäck snart behövs om bilen har sommardäck.

Förklara skillnaden mellan olika däcktyper om inspektören frågar direkt. Vinterdäck har djupare mönster och mjukare gummi för bättre grepp i kallt väder.

Fokusera mest på det aktuella däcket på bilen. Prata inte om däckbyte om ingen frågar om det under säkerhetskontrollen.

Om bilen har helårsdäck kan du nämna det som en fördel. Då behöver ägaren inte byta däck två gånger per år.

Får jag använda digital däcktrycksmätare?

Ja, digitala mätare är helt okej att använda under uppkörningen. Många moderna bilar har inbyggda system som visar lufttryck på instrumentpanelen.

Visa var du hittar informationen om rätt lufttryck för den specifika bilmodellen. Det står oftast på en dekal inuti dörren eller i handboken.

Förklara att du också kan känna på däcket för att upptäcka mycket lågt lufttryck. Ett däck med för lågt tryck känns mjukt och ser plattat ut nedtill.

Digital utrustning är bra men visa att du även förstår grundläggande kontroll med ögon och händer. Kombinationen visar bäst kunskap.

Johan Ersmark
Johan Ersmark
Däckspecialist
Senast uppdaterad, november 17, 2025
Johan Ersmark är skribent på Bytadäck.nu och har ett stort intresse för bilar och däck. Med flera års erfarenhet inom branschen delar han gärna med sig av tips och råd för att hjälpa bilägare att hitta rätt verkstad och göra smarta val vid däckbyte.
Rulla till toppen