Sommardäck kontra andra däck

Det finns flera olika faktorer som avgör om ett däck är lämpligt att använda på sommaren eller inte. Vilka däck du ska välja är det egentligen bara du själv som kan avgöra eftersom bara du vet vilka av däckets egenskaper du värdesätter högst samt vilken budget du har för de nya sommardäcken. Dock kan det kännas lite som en djungel kring olika modeller och begrepp. Vi reder ut begreppen kring sommardäck kontra andra däck.

Olika typer av däck

Innan vi går in på sommardäck, vinterdäck och andra däck är det bra att känna till de grundläggande delarna kring vad som gör att det finns olika typer av däck. Det finns egentligen två huvudsakliga områden som gör att däck skiljer sig åt. Det ena är ett däcks gummiförening och det andra är slitbanemönster. Dessa bestäms av miljön och de förhållanden där däcket används. Så länge som rätt däckteknik används kan du vara förvissad om att hjulen på din bil eller lastbil kommer att ha utmärkt väghållning och grepp. När det gäller gummiföreningen så innehåller ett modernt personbilsdäck upp till 25 olika komponenter och så många som 12 olika gummiblandningar. Allt börjar med naturligt gummi som utvinns från speciella träd som växer i stora plantager. Denna vätska (latex) koagulerar med syra, renas med vatten och pressas till balar. Syntetiskt gummi framställs däremot i en speciell process genom att blanda olika kemikalier i ett laboratorium. Sedan finns det mängder med utfyllnadsmaterial såsom kol, vegetabiliskt kol, stål, polyester, mjukningsmedel och andra kemikalier. När det gäller slitbanemönstret är slitbanan den del av däcket som kommer i kontakt med vägytan. Om du tar en titt på olika däck på marknaden kommer du att lägga märke till en stor variation vad beträffar deras slitbanemönster. Varför är de så olika? Därför att ett slitbanemönster är en unik design som gör ett fordon bättre, med grepp och väghållning för specifika körförhållanden.

Sommardäck

Sommardäck har en särskild gummiförening som ger utmärkt grepp och väghållning på såväl torra som fuktiga vägar under varmare förhållanden. De har även reducerat rullmotstånd, högre bränsleeffektivitet och ger upphov till mindre vägbuller. Slitbanemönstret på ett sommardäck är mer strömlinjeformat än på ett vinterdäck, med färre räfflor för att pressa undan vatten, vilket maximerar kontaktytan mot vägen. Följaktligen har fordonet överlägsna grepp- och bromsegenskaper under torra sommarmånader.

Vinterdäck

Vinterdäck ger suveränt grepp på vägytor täckta av snö och is liksom på fuktiga vägar under kalla förhållanden. Slitbanans förening på ett vinterdäck innehåller mer naturgummi, så det blir inte hårt när temperaturen sjunker under 7 °C. Det förblir flexibelt och mjukt i kalla klimat för att reducera stoppsträckan vid bromsning. Slitbanans utformning har djupare block som gräver sig ned i snö och is för att ge bättre grepp. Vinterdäck har dessutom många mönsterkanaler. Dessa är utmärkta för att pressa undan vatten och slask från bilens färdväg och minskar risken för vattenplaning.

Läs om vad som skiljer vinter- och sommardäck.

Andra däck

Det finns även året-runt däck som försöker att kombinera egenskaperna från sommar- och vinterdäck samt däck med punkteringsskydd. Funktionaliteten hos däck med punkteringsskydd nås genom starka och tjocka förstärkta sidoväggar så att det går att köra på dem tillfälligt efter en punktering.

Senast uppdaterad, september 13, 2024
Rulla till toppen