Alla bilägare vet att man bör ha en uppsättning sommardäck och en uppsättning vinterdäck. Vi vet också att skiftet sker på hösten och våren. Men få har koll på vad skillnaderna faktiskt är, vilka regler som finns kring de olika däcken och vad riskerna är om du inte använder rätt däck.
Vi reder ut det här. Sommardäck är gjorda av en annan typ av gummi som är anpassad för temperaturer varmare än 5 grader. Gummit är mjukare och mönstret är anpassat för att klara våta väglag bättre samt leda bort vatten från bilen.
Det finns två typer av vinterdäck, dubbdäck och dubbfria däck. Dubbdäck har dubbar utplacerade runt hela däcket för bättre grepp på snö och is. Nackdelen med dubbar är att om de används på vägar utan snö eller is sliter det på vägarna och genererar utsläpp av ämnen från asfalten i luften.
Dubbfria däck kallas även friktionsdäck och har bra grepp på snö, men lite sämre på is. Gummit är anpassat för kallare temperaturer och tjockare med räfflor för att stöta iväg slaska och snö.
Numera finns även året runt däck, eller allround-däck. De är skapta för att fungera året runt, men många tester menar istället att däcken är dåliga på alla väglag. De fungerar främst i länder där klimatet är mer jämnt och inte har stor skillnad i årstider, som Sverige har. Vissa dubbfria däck eller friktionsdäck kan användas som året runt däck.
Vad säger reglerna?
Reglerna för sommar- och vinterdäck är att mellan 1 december och 31 mars är det lag på vinterdäck om vinterväglag råder. Det är även förbjudet att köra med dubbdäck den 16 april till 30 september om det inte förväntas bli eller råder vinterväglag. Vinterväglag definieras när det är snö, is, snömodd eller frost på vägbanan eller vägrenen. Polisen bedömer om det är vinterväglag där du befinner dig.
En bra riktlinje utöver reglerna är att byta däck när temperaturen över- eller understiger sju grader.
Dessutom finns regler för mönsterdjup i däcken. Ett vinterdäck måste vara minst 3 millimeter djupt och ett sommardäck 1.6 millimeter. Detta är minsta tillåtna mönsterdjup, du bör byta däck innan däcket nått denna gräns.
Vad är riskerna med att köra med fel däck?
Riskerna med att köra med fel däck eller dåliga däck är flera. Ett sommardäck på vinterväglag är farligt eftersom gummit hårdnar och din bil kommer inte få fäste på vägen. Risken för halka ökar därför.
Tvärtom så mjuknar gummit på ett vinterdäck när det är varma temperaturer. Däcken kan bli mjukt, vobbligt, ta skada eller förstöras mot väglaget. Din bromssträcka blir längre, det blir sämre stabilitet och sämre grepp vid undanmanöver. Du utgör därför en risk både för dig själv och dina medtrafikanter. Kör du med dubbdäck på sommaren förstörs också vägen.
De så kallade allround-däcken ska klara att köra på sommaren också, men kom ihåg att om det är en varm sommar är de opålitliga.
Pingback: Sommardäck kontra andra däck - Bytadäck