Däck – en fullständig introduktion

Däck – en fullständig introduktion

19 februari 2021 Av Av Stephen Sanders

Denna sajt är tänkt att vara en komplett resurs gällande allt som berör däck, fälgar och hjul. Därför tänkte vi att det var passande att inleda med en introduktionsguide om däck med tips om däckbyten, mönsterdjup och annan matnyttig information.

Däcken fyller en uppenbart väsentlig funktion i alla fordon och utan dem kommer bilen varken rulla eller gå att styra ordentligt.

Olika sorters däck

Något som tycks förvirra många och som det råder delade meningar om är de olika sorterna däck man idag kan använda. Så nu tänkte vi försöka få rätsida på det hela.

– Sommardäck

Sommardäck är däck som designats för användning på torra och varma vägbanor, dvs. för användning under sommarhalvåret. Jämfört med de andra sorters däck – som vi snart går igenom – har sommardäck något sämre grepp mot marken. Dessutom har de oftast mindre mönsterdjup, samtidigt som de tenderar att slitas mindre vid normal användning.

– Vinterdäck (friktionsdäck)

Vinterdäck är däck med en särskild gummiblandning som erbjuder ökad friktion och därmed bättre grepp. På grund av detta kallas vinterdäck oftast bara för friktionsdäck. I Sverige är alla vinterdäck markerade med en alptopp eller en snöflinga och det kan även stå M/S på dem, men mer om det alldeles strax.

Vidare finns det två versioner av vinterdäck: däck med eller utan dubbar. Dubbdäck är särskilt utvecklade för användning i vinterterräng med stora mängder snö och is. På grund av dubbarna sliter dubbdäck på vägbanor, varför de inte rekommenderas på platser där det sällan ligger mycket snö.

– M+S-däck

M+S, M&S, M/S, kärt barn har många namn brukar man säga och det stämmer verkligen för M+S-däck. M och S står för Mud and Snow och är en däcktyp som utvecklats med ökat grepp på hala ytor.

I många fall är däck markerade med M+S i grunden helt vanliga friktionsdäck, skillnaden är att de marknadsförs som däck man kan använda året om. Och även om det inte finns lagar mot att använda M+S-däck året runt, måste man se till att däcken är godkända för vinterbruk.

På grund av detta rekommenderar inte vi eller andra branschledare att man använder året runt däck. Istället anses den säkraste lösningen vara att använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.

Något som tycks förvirra många och som det råder delade meningar om är de olika sorterna däck man idag kan använda. Så nu tänkte vi försöka få rätsida på det hela.

När ska man byta däck?

Transportstyrelsen har regler och rekommendationer gällande när vilken sorts däck ska användas och de facto när däckbyten måste genomföras.

  • Vinterdäck måste man ha på bilen mellan den 1 december och 31 mars om det råder eller ska råda vinterväglag.
  • Dubbdäck får man inte lov att använda mellan 16 april – 30 september, med undantag om det råder vinterväglag.
  • Sommardäck ska man använda från 1 april till den 30 november.

Som du kan se är systemet egentligen inte särskilt komplicerat, utan det handlar om att ha rätt däck för rätt väderförhållanden, detta då däcken designats för olika ändamål.

Behöver du hjälp med däckbytet?

Att byta däck är ett känsligt moment som måste genomföras korrekt. Med det sagt är det inte särskilt komplicerat och något som de flesta kan hantera på egen hand. Så känner du att du kan hantera däckbytet själv är det bara till att tuta och köra.

Om du tvivlar på din förmåga eller inte vet hur man byter ett däck så behöver du ta hjälp av ett proffs. Idag kan alla bilmekaniker hantera däckbyten och ofta för ett överkomligt pris.

Förvara dina däck rätt på ett däckhotell

Visste du att däck slits även när man inte använder dem? Gummit som används till dagens bildäck försvagas nämligen om man inte förvarar dem korrekt. Tumregeln är att däck ska förvaras svalt och mörkt, exempelvis i ett garage. Vidare finns det regler mot att man inte får förvara däck i källar- och vindsutrymmen i delade fastigheter såsom hyres- och bostadsrätter.

På grund av detta rekommenderas det att man alltid förvarar sina däck på ett däckhotell under säsongerna när du inte använder dem. Om du inte förvarar däcken på ett däckhotell utan väljer att förvara dem själv, rekommenderar vi att du använder en spårsändare för att skydda dig mot en eventuell stöld. Vi har testat flera olika spårsändare och GPS-trackers och anser att Vidatrack är de som levererar bäst produkter för det bästa priset just nu.